Öka tempoväxlingen i butik med Planogram

av | feb 20, 2018 | Planogram | 0 Kommentarer

Det finns ett flertal anledningar till att planogram används i allt högre grad av varumärken och kedjor. Den främsta anledningen att det skapar ökade vinster när produktexponeringen blir tydlig och enkelt att följa. Med planogram snurrar hjulen fortare med flera produkter sålda och enklare hantering.

Länge har dagligvarubranschen varit föregångare när det gälla planogram för sin hyllor men numera kan det göras för alla branscher oavsett om det gäller kampanjytor, skylfönster eller både golvställ och väggsektionen inom mode. Effekterna och anledningarna att skapa planogram är samma som i dagligvarubranschen, även om det inte är lika utbrett. Här finns en stor möjlighet att förbättra sina marginaler och frigöra en dold potential.

De underliggande anledningarna med planogram som skapar bättre lönsamhet är flera:

  • Ökad kundnöjdhet: Med bra planogram kan kundens behov tillgodoses bättre. Kunden kan inspireras på ett enhetligt sätt, hitta produkterna  snabbare, hanteringen blir både snyggare och effektivare.
  • Högre intäkter:  Försäljningen ökar när rätt vara är på rätt plats och det är ordning i  varuexponeringen. Kopplat till marknadsföring och och instore displayer skapar planogrammen en tydlig kraft att hålla samman butikexponeringen.
  • Bättre vinstmarginaler: Genom att exponera sortimentet med tanke på produkternas marginal ökar snittmarginalen. Marginalen multiplicerat med omsättningshastighet ger mått på produkteffektiviteten.
  • Lägre lagerkostnader: Med ökad genomförsäljning blir lagret lättare och med fokus på stora lagersaldon kan planogrammen optimeras.
  • Ökad effektivitet:  Planogram är ett av verktygen för att skapa förändring från centrala ambitioner. Planogramhantering och tydliga guidelines skapar konsistens och knowhow kring hur produktexponeringen sker.

Kombinera planogram med butikspersonalens kunskap

Många företag lägger mycket tid på att samla  information om vad som händer i butikerna med kassaanalyser, inslag, besökarstatistik och demografiska analyser. Guidelines med planogram är en kraftfull utåtgående kraft som ger en försäljningsökning på 20-30% genom att systematisera sin exponering och inte bara förlita sig på kunskap och erfarnhet. Kombinationen med planogrammen med kunskapen hos butikspersonalen ger ökad försäljning och och högre effektivitet.

Pin It on Pinterest