Formex Augusti 2018

av | Aug 24, 2018 | Inspiration, Visual Merchandising |

Så fort de varma tropiska vindarna byts ut mot kyligare och krispigare luft, känns det väldigt skönt att få fylla på sin inspiration inför hösten. När vi besöker Formex är det i syfte att fånga upp nyheter och trender i stort. Hur montrarna är utformade, rummen uppbyggda, vilka färger ser vi i interiören, på väggarna samt hur de olika varumärkena arbetar med sin visual merchandising.

Ett av det största genomgående temat bland utställarna i år fick oss att tänka på kolonialism och upptäcktsresande till Orienten. Påfågelfjädrar och sammet, fransar, och starka kulörer, Buddha och bast. Växtligheten var en stark trend likt tidigare år och även exotiska djur som prydnad, statyer och karaffer. Som motpol fanns även det nordiska hantverket, med sin dova färgskala i material som linne och juteväv, glaserat stengods och svärtan från smitt järn. De torkade grässtråna och blommorna användes flitigt som dekoration.

Idag är det sista chansen att gå på Formex för det här året. Om du inte hinner kan du kika på bildspelet från vårt besök. Vad tycker du var inspirerande med höstens Formex?

Pin It on Pinterest

Share This