ETRO
Fördelarna att investera i konceptdigitalisering för modeskapare i lyxsegmentet.

Det italienska lyxmode varumärket ETRO grundades 1968 i Milano av Gerolamo Etro som ett textildesignföretag och markerar sitt 50-årsjubileum i år.

Mockshop hjälper ETRO att upprätthålla hög Visual Merchandising standard i deras lyxbutiker runt hela världen och kommunicera varumärkets positiva kärnvärden .

Numera hanteras företaget av sina fyra barn, med alla som tar sin egen kreativitet i processen utan att glömma rötterna och hjärtat av varumärket.

ETRO är mest känt för sina paisley-mönster och kollektionerna kan alla definieras av fem nyckelord: färg, resor, konst, natur och lek. Kärnvärdena i varumärket kännetecknas av kombinationen av rotade traditioner och ny teknik och innovationer. Att erbjuda sina kunder vackert och värdefullt mode “Made in Italy” är lika viktigt som att hålla höga krav på Visual Merchandising i butikerna.

Att spara kostnader och tid för att vara mer fokuserad och detaljerad i sina projekt och för att behålla ETRO-visionerna i varje enskild butik har visat sig vara bästa fördelarna hittills

ETRO introducerade MockShop för nästan 2 år sedan till Visual Merchandising-teamet i Milano. Sedan dess har teamet bestående av 10 personer lyckats förbättra sin strategi när det gäller att hålla en konsekvent varumärkesupplevelse i de drygt 200 butiker runt om i världen.

Tydliga och strukturerade guidelines för Visual Merchandising är centrala för att lyckas

Marianna Biscotti, Visual Manager Wholesale & Franchise, är mycket nöjd med MockShop och hur mycket kommunikationen med sina kunder på olika franchisemarknader gränsöverskridande nytta av det. Att sända ut tydliga visuella riktlinjer som alla pratar samma språk men fortfarande är specificerade för varje marknad är enklare än någonsin tidigare.

 “Eftersom jag inte kan fysiskt träffar mina kunder och jag inte kan besöka alla butiker personligen, förenklar MockShop mitt arbete för att överföra en tydlig syn på produktsexponeringarna.

MockShop introducerades precis vid rätt tidpunkt när företaget började “ompröva traditionen och försöka behålla den med en mer modern inställning” fortsätter hon.

Dessutom nämner Federico Nicolosi, Visual Manager APAC och Travel Retail, att en stor svårighet innan man använde MockShop,var att skapa olika visuella riktlinjer för varje marknad från ett kontor. Eftersom varje Visual Merchandiser har sin egen marknad och var och en av dem är olika (t.ex Europa mot Asien) stödjer MockShop dem kraftfullt för att skapa individuella guidelines på ett snabbt och effektivt sätt.

“Vi var i behov av att hitta en lösning som fungerar för oss alla, att anpassa varje marknad samtidigt som vi håller vårt värde i alla riktlinjer konsekvent. Mode världen förändras så snabbt så vi måste reagera snabbt också”.

 

Kombinera tradition och innovation

 

När det gäller den snabba modeindustrin och trender som utvecklas och bleknar inom några dagar, hjälper MockShop signifikant Visual Merchandising-teamet att hålla sig till kundernas behov.

Genom att välja MockShop bestämde ETRO att investera ännu mer än tidigare i teknik för att fokusera på sin vision att kombinera gamla traditioner med innovation och när det gäller Federico är hela VM-teamet glada att se de framsteg som fortsätter att göras genom att använda MockShop i deras vardagliga arbete.

“Visual Merchandising är en stark nyckelfaktor för att uppnå säljmålet i våra butiker “

 Siri Peterson, Sale Associate at ETRO Milano Flagship Store

Att fömedla idéer till butikerna

Tidigare var det mycket svårt att skapa exakta riktlinjer. Det var mer en allmän uppfattning om hur man matchade objekten och för personalen i butikerna var det väldigt svårt att hitta rätt rack och placera objekten ordentligt i en bra följd. Dessutom skapade det mycket kostnader och var för tidskrävande.

“Nu har vi kontroll över varje enskilt ställ i våra butiker och vi förenklar butikssäljarnas jobb ordentligt”, säger Federico.

En perfekt reflektion av ETROs värden skapas enkelt av MockShop. Eftersom det visar butikssäljarna exakt var man ska hänga vilka produkter sparar de mycket tid som de kan lägga på sina kunder för att erbjuda dem en oförglömlig shoppingupplevelse.

“Visual Merchandising är ett mycket viktigt verktyg för oss, eftersom det är det första som kunden kommer att känna och uppleva när man går in i butiken. Det kan ordna en vacker atmosfär som gör att kunden känner sig kopplad till varumärket och dess produkter. Definitivt en stark nyckelfaktor för att nå målet att sälja i våra butiker. MockShop bidrar mycket till det, säger Siri Peterson, försäljningsassistent ETRO Milano Flagship Store.

Mockshop var speciellt en stor bidragsgivare under planeringsprocessen för den återupptagna flaggskeppsbutiken i Via Monte Napoleone 5 i Milano i september 2018. Butiken lyfter fram kärlek till detaljer och kvalitet, exakt vad som ligger i ETROs DNA och vad som kommuniceras till kunden.

 

“Vad jag älskar om MockShop, är möjligheten att bygga en hel, men väldigt exakt butik i en 3D-miljö på mindre än 1 timme.

Dessa miljöer speglar verkligen den sanna
dimension och mätningar av de verkliga butikerna och kan enkelt återskapas från riktlinjerna, vilket är extremt användbart. “

Federico Nicolosi, Visual Manager APAC & Travel Retail at ETRO

Kombinera tradition och innovation

 

När det gäller den snabba modeindustrin och trender som utvecklas och bleknar inom några dagar, hjälper MockShop signifikant Visual Merchandising-teamet att hålla sig till kundernas behov.

Genom att välja MockShop bestämde ETRO att investera ännu mer än tidigare i teknik för att fokusera på sin vision att kombinera gamla traditioner med innovation och när det gäller Federico är hela VM-teamet glada att se de framsteg som fortsätter att göras genom att använda MockShop i deras vardagliga arbete.

Är du redo att ta nästa steg mot en ökad försäljning? Hör av dig så berättar vi mer om vad vi kan göra för er!

Pin It on Pinterest

Share This