Hur du fotograferar ett produktpaket för din e-handel

Skapa rätt bilder för e-handeln – och glöm inte sociala medier.

Utrustning: Styleshoots Eclipse

Lär dig mer om fotomaskinen Eclipse

När det kommer till E-handeln är det sannolikt så att ju mer exakt du visar upp dina produkter, desto mindre returer kommer du att få. Så mycket som 22% av e-handelsreturerna är resultatet av att kunden mottagit en produkt som ser annorlunda ut än i verkligheten. Detta påverkar förstås intäkterna negativt.

I den här fotoguiden delar vi med oss av hur man fotar ett produktpaket för e-handeln och hur man med lite kreativitet kan skapa bra innehåll för sociala medier.

Vi tittar närmare på:

  • Hur man skapar en etablerande bild av produktförpackningen
  • Hur man skapar vinklade bilder
  • Positionering av produkterna
  • Kreativt skapande för sociala medier

Hur man skapar ett etablerande
foto av en produktförpackning

I den första fotosessionen är vi ute efter att skapa en bild av produktförpackningen så att kunden vet exakt vad hen kommer att köpa från din e-handelsbutik.

När du ska fota ett paket med skönhetsprodukter, se upp för reflektioner i plasten som täcker framsidan av förpackningen. Det ser inte ser estetiskt tilltalande ut och kommer inte att visa upp produkten på ett bra sätt.

 

Innan du börjar fotografera, försök att ställa in ljuset så att det sprids jämnt. Men ha inte för mycket ljus över framsidan, det kommer att resultera i reflektioner på plastfronten.

Låt istället ljuset komma från sidan (bra om du har placerat din produkt mot en vit bakgrund) så att det inte skapar ofördelaktiga reflektioner. På så sätt kommer du att visa upp det du säljer på ett mer subtilt, men ändå kraftfullt sätt.

 

Hur man skapar en vinklad
bild av förpackningen

Anledningen till att du behöver en vinklad bild är att du måste visa dina kunder hur stor din produkt är (djupet på förpackningen). Fotografering från en annan vinkel skapar det nödvändiga perspektivet så att din kund kan få en bra uppfattning om hur stort paketet är.

Använd en reflektor på setet. Minska ljuset från sidan så att du hamnar med det på ett mer mjukt sätt över förpackningen. På så vis kommer du inte att få ett hårt ljus över de viktiga delarna vilket kan förstöra bildens syfte.

Ljusa också upp miljön, framförallt på framsidan. På så sätt kan du undvika hårda reflektioner på detta område. Om du lägger till en spegeleffekt i botten kommer din produkt se mer lyxig och dyr ut. Det skapar en annorlunda och mer tilltalande bild, främst för att den lilla reflektionen ger det önskade utseendet.

Positionera produkterna

När du arrangerar dina produkter för fotografering, se till att de inte överlappar varandra.

Arbeta mot rätt perspektiv – på så sätt kan du ha några fler men ändå mindre produkter framtill och de större produkterna baktill. Visuellt kommer det bli enklare för betraktaren att snabbt förstå vad du erbjuder och var de borde fokusera sin uppmärksamhet.

Dirketbelysning

Se till att skapa en trevlig “highligtning-effekt” längs med flaskans sida för att visa att produkten är glansig. Belys setet från båda sidor och minska ljuset i bakgrunden – Tänk bara på att kontrollera så att du inte förlorar någon detalj.

Kontrollera exponeringen

Du vill ju inte att  bilden på din uppsättning blir för ljus eller för mörk. Fokusera med rätt kamera på rätt punkt. En bra tumregel är att fokusera mitt i fotot så att du kan visa att produkten inte är för långt borta men heller inte för nära kameran. På så sätt träffar du mittpunkten för fältets djup.

När du är klar med de här tagningarna har du dina 3 huvudbilder som är så viktiga för att visa upp din produkt. Du kommer att ha den huvudsakliga bilden på produktpaketet. Du har sidovinkelbilden så att du kan visa storleken på paketet och sedan har du den med hela kollektionen där du visar vad som finns inuti förpackningen.

Alla dessa bilder ger kunderna tillräckligt med information så att de kan bestämma om de vill köpa produkten eller inte.

Kreativa bilder för sociala medier

När du genomför fotograferingen för din e-handelsbutik, passa också på att lägga lite tid på bilder som du kan använda i din marknadsföring.

Bilder för sociala medier brukar i allmänhet involvera lite mer tanke och kan/bör vara lite mer kreativa än de typiska bilderna för e-handeln som du just har tagit.

Lek med  olika material

Använd olika rekvisita för att lägga ut ett mer visuellt intressant innehåll. Du kan enkelt tillverka ett “hemgjort marmorbord” till att börja med. Det är ett billigt sätt att skapa fantastiska produktbilder och det bästa är att du kan göra det själv hemma.

Allt du behöver göra är att beställa lite självhäftande papper (som t.ex det med marmorering som vi visar i videon ovan) och fäst det runt en kartongskiva. Se bara till att jämna ut alla rynkor och fästa det försiktigt mot kartongen  – att skynda blir sällan bra.

Sikta på ett snyggt arrangemang

Tänk på att när du skapar “visuals” för sociala medier kan, ska arrangemanget av dina produkter i vissa fall se annorlunda ut än det för din webbutik.

Tänk också på att bildförhållandet kommer att vara annorlunda – hittills har du förmodligen fotat för din e-handelswebbplats (2: 3) och nu för sociala medier kommer du troligtvis behöva kvadratiska bilser (4: 5).

Glöm inte Exponeringen

Se till att du kontrollerar exponeringen och att du har zoomat in tillräckligt innan du börjar fotografera. Du kan t.ex justera ljuset så att det bara kommer från ena sidan, då det ser ut som om att det kommer från ett fönster. Det ger ett naturligt utseende till bilden.

 

Pin It on Pinterest