Med visual merchandising finns det ett nödvändigt behov att överraska och inspirera kunder. Det finns välkända grunder som är nödvändiga för visual merchandising – till exempel visuella teman, grupperingar och färger. Men för att merchandising ska bli riktigt framgångsrik måste den lyfta ett varumärkes sortiment och shoppingupplevesen som helhet.

Visual merchandising handlar om att presentera ditt retailspace på ett sätt som maximerar din försäljning. Effekten av visuell presentation kan inte överdrivas i detaljhandeln. Vem är det bättre att förklara hur man närmar sig övningen och designen som ett proffs än de experterna själva?

 

Stärk dina kunder

När det gäller att överväga betydelsen av Visual Merchandising för detaljhandeln är den enda och viktigaste orsaken att engagera och inspirera kunder, att uppmuntra dem att köpa mer av de produkter du vill att det skall köpa, öka försäljningen, marginalen och avkastningen på butiksytan.

 

1. Produktexponering: Ta det längre än principen av tre

Vi är alla bekanta med regeln om tre. Och medan det är en beprövad VM-teknik, finns det mer till produktpresentation än dekoration och gruppering av skyltdockor. Visual merchandising är den spännande och kreativa komponenten av marknadsföring – via produktexponering och styling. Genom att presentera dina produkter strategiskt ändrar du konversationen från “Jag vill ha det” till “Jag behöver det här”.

 

 

2. Påverka med teknologin

Dagens konsumenter tar tag i sin egen shoppingupplevelse – med hjälp av sina valda devices och shoppingkanaler för att bli informerad och initierad innan de ens tar kontakt med butiker.
Men framstegen i teknik har inte bara gjort kunden mer krävande, den har också vitaliserat även konventionell visuell merchandising. ..och det förändras hur visuell merchandising sker genom att tekniken tillåter butiker att ändra in-store kommunikation när som helst de vill.

Genom att presentera dina produkter strategiskt ändrar du konversationen från “Jag vill ha det” till “Jag behöver det här”.

 

 

3. Uppmuntra impulsköp

Hur många gånger har du sprungit in i en butik för “bara en sak” och återvände med en vagn full av onödiga föremål? Farväl självkontroll. Hello impulsköp. Enligt forskning står impulsköp för nästan 80 procent av alla inköp. Som sådan drar butiker och affärsägare nytta av att använda merchandisingstrategier som uppmuntrar kunder att göra oförutsedda inköp. Förutom att öka korgstorleken skapar impulsköp också medvetenhet (och slutligen försäljning) genom att exponera kunder för de olika varor som din butik har att erbjuda.

Ett bra sätt att skapa medvetenhet är genom kluster-exponering. Genom att gruppera objekt i en scen eller visa konsumenterna hur man bär vissa produkter, är du i princip lärare för dina shoppare.

 

 

4. Skyltfönster är ögonen till din butiks själ

Kundinspiration börjar även innan shopparen har satt fot i din butik. Men i en värld där konsumenterna har sina ansikten begravda i sina telefoner, har du bara några sekunder att locka kunder till din butik. Därför är skyltfönstr verkligen din första chans att ta tag i gästens uppmärksamhet. Syftet är att stoppa kunderna i deras väg.

Skyltfönster handlar inte om pengar utan energi, stolthet och fantasi. Ett dynamiskt fönster betyder inte stor budget. Ofta är de mest uppfinningsrika fönstren resultatet av begränsade budgetar, de där du måste sträcka din fantasi i kreativa termer snarare än ekonomiska.”

 

5. Merchandising för att vara aktuell och innovativ

Överträffande av kundförväntningar är nyckeln till all detaljhandel. Och shopparna förväntar sig att se något nytt när de återvänder till din butik. Som sådan är det absolut nödvändigt att detaljhandlare kommit fram till – och realiserar – kreativa och innovativa idéer för att visa produkter.

Att behålla samma visuelle produktexponerningar i veckor utan slut gör inte bara att intäkterna stagnerar, det kan också avskräcka från återkommande kunder. Aktuell merchandising hjälper dig också att experimentera med mer kreativa sätt att visa dina produkter och hjälpa dig att identifiera vad som gör ditt varumärke sticka ut i kontakt med kunderna.

En bra exponering är ny, spännande och minnesvärd – och borta innan den blir för bekant, smaklös, dammig och del av landskapet. Men det finns mer än bara aktuell produktexponering. Se till att din butik är städad och uppdaterad.

 

 

6. Insipirera och bli inspirerad

För ett kreativt sinne kan inspiration komma från var som helst. Att utforska konkurrerande shopping är mer än bara gå till affären över vägen. Det är den lokala kaféen, hotellet, deli och självständig modeaffär. Håll ögonen öppna och titta på världen runt dig – konstgallerier, restauranger och arkitektur stimulerar verkligen dina sinnen och det är där nästa stora VM-idé kommer ifrån. Glöm inte att utforska olika sociala medier för att lära dig samt dela dina idéer och skapelser.

 

 

7. Att sätta allt i praktiken

Det finns en anledning att visuell merchandising är en prövad och sann marknadsföringstradition av detaljhandeln. Den sanna konsten och metoden kan definiera din butiks DNA och uppmuntra varumärkekännedom.Genom att följa några viktiga steg kan varumärkena höja sin produkter, engagera konsumenten och öka försäljningen. Men var inte avskräckt när en bildskärm inte fungerar riktigt. Det är viktigt att ständigt lära oss av våra bästa praxis och det sker huvudsakligen ifrån våra misstag.”

Pin It on Pinterest